apa itu kimia???

semestinya kimia sangat penting dalam hidup kita. tetapi adakah kita manfaatkannya?? ternyata tidak ini kerana terdapat banyak bom-bom dicipta untuk memusnahkan bukan sahaja alam malah memusnahkan hidup manusia sendiri. tiadak kah kita sedar bahawa kekejaman yang kita lakukan adalah salah kita sendiri?? mungkin dunia terlalu terlalu moden sehinggakan keperimanusiaan manusia sudah hilang di muka bumi ni??? salah kah bahan-bahan itu atau kita sendiri?? itu lah yang perlu di persoalkan oleh manusia,..tidak semestinya manusia itu yang salah, mungkin disebabkan tidak dapat mengawal nafsu apabila mengetahui sesuatu benda yang baru.. jadi negara-negara miskin dijadikan tempat untuk melakukan ujian itu..

saya menulis blog ini bukan lah hendak bercakap tentang kekejaman manusia melalui kimia,.tetapi hendak membuka mata para membaca mengenai prinsip kimia itu sendiri. baru-baru ini seorang pelajar berumur 10 tahun dianggap genius kimia.mudah-mudahan pelajar tersebut mengambil hakikat apa itu kimia bukan hanya semata-mata ianya subjek.,..

bagi saya bakal guru kimia, saya harus mengambil peranan penting untuk menyedarkan masyarakat akan datang untuk melihat dunia melalui aspek kimia..jadi saya harus berusaha bersungguh-sungguh untuk pelajar saya mendapatkan hakikat kimia yang sebenar. saya akan membuka mata pelajar saya bahwa kimia adalah sesuatu yang berbahaya tetapi jika kita pandai menggunakannya dengan menggunakan hakikat ilmu maka kimia banyak manfaatnya..contohnya dari segi perubatan..kimia diperlukan untuk membuat ubat dan sebagainya..kimia mendatangkan banyak kebaikan.maka pelajar harus paham hakikat bahawa belajar kimia adalah untuk mendatangkan kebaikan semata-mata bukan untuk keburukan.

sampai disini sahaja luahan saya mengenai kimia..

:)

Published in: on February 15, 2010 at 10:11 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: http://zatira89.wordpress.com/2010/02/15/apa-itu-kimia/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

